GROENLO- De Slag om Grolle beleefde vandaag alwwer zijn tweede dag. ook deze zaterdag hing in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de Zaterdag was de grote veldslag.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groenlo (vroeger Grol geheten) waarbij honderden acteurs de gebeurtenissen v...
DOETINCHEM - Wordt de Achterhoek de eerste plattelandsregio waar massaal duurzame deelvoertuigen gedeeld worden? Burgemeester Mark Boumans van Doetinchem en tevens voorzitter van 8RHK-ambassadeurs gaat de uitdaging aan met de inwoners.
Hij daagt iedere Achterhoeker uit mee te doen: honderd duurzame deelvoertuigen voor de Achterhoek. Volgens Boumans hebben veel inwoners behoefte aan vervoer. Dat kan zijn naar werk, het ziekenhuis of naar sportverenigingen.
'Wat is...
GROENLO- De Slag om Grolle is los gebarsten. Er hangt in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de eerste dag was de grote veldslag, die vrijdag middag voor het eerst plaats vond en dit weekend elke middag te zien en te beleven valt.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groe...
AALTEN - Rust en ruimte om te leven zoals jij dat wilt, met hulp van de samenleving én de gemeente als je dat nodig hebt. Zo zien deelnemers aan ‘U Spreekt’, het inwonerspanel van de gemeente Aalten, hun toekomstige gemeente het liefst. Het inwonerspanel telt ruim 1.300 panelleden. Ruim 80% daarvan vulde eind vorig jaar de vragen in over ‘hun’ gemeente in 2025 en verder. Het college van burgemeester en wethouders gebruikt de uitkomst om een toekomstvisie op te ste...
Museum Villa Mondriaan en Gerrit Komrij College tweede prijs
WINTERSWIJK- Museum Villa Mondriaan en het Gerrit Komrij College hebben op donderdag 14 februari de tweede prijs gewonnen tijdens de uitreiking van de Gelderse Onderwijsprijs.
De prijs werd uitgereikt in het Huis der Provincie in Arnhem. Villa Mondriaan en het Gerrit Komrij College hebben deze prijs gewonnen voor de bijzondere leerlijn ‘Reis naar Abstractie’ waarin leerlingen gedurende hun hele middelbareschooltijd worden meegenomen in de ontwikkeling van Piet Mondriaan als kunstenaar.
Van zijn achtste tot zijn twintigste woonde Mondriaan, net als de leerlingen zelf, in Winterswijk. Al sinds de opening van museum Villa Mondriaan, werkt Villa Mondriaan nauw samen met het Gerrit Komrij College in Winterswijk om een spannende doorlopende leerlijn op te zetten en door te ontwikkelen.
In de Reis naar Abstractie komt elke leerling de gehele schooltijd zeker één keer per jaar naar het museum om vanuit verschillende schoolvakken over Mondriaan te leren. Dit begint zelfs al op de basisschool met de leskist.
Begin februari nog, kwamen de tweedeklassers op bezoek voor het project Theatertourtje, onder leiding van theaterdocent Tineke Ubbels van Kunst op School. In de derde klas werken we samen met restaurateurs die voor het vak scheikunde de leerlingen laten zien én ervaren wat er komt kijken bij het restaureren van een schilderij. In de vierde klas bezoeken de leerlingen museum Villa Mondriaan alsof het in het buitenland staat, zodat ze hun gespreksvaardigheid in een vreemde taal kunnen oefenen. Ook in de andere leerjaren worden er projecten aangeboden die aansluiten bij bestaande schoolvakken en die ieder jaar verder worden uitgewerkt.
Bijzonder aan de Reis naar Abstractie is dat het museum en de school samen zijn opgetrokken om dit te ontwikkelen. Het Gerrit Komrij College dient daarbij als pilot school, en het programma kan ook worden aangeboden aan andere middelbare scholen.
Villa Mondriaan en het Gerrit Komrij College zijn trots op de waardering die de jury van de Nationale Onderwijsprijs voor dit project heeft uitgesproken en blijven de komende jaren werken aan het verder ontwikkelen van deze leerlijn.