GROENLO- De Slag om Grolle beleefde vandaag alwwer zijn tweede dag. ook deze zaterdag hing in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de Zaterdag was de grote veldslag.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groenlo (vroeger Grol geheten) waarbij honderden acteurs de gebeurtenissen v...
DOETINCHEM - Wordt de Achterhoek de eerste plattelandsregio waar massaal duurzame deelvoertuigen gedeeld worden? Burgemeester Mark Boumans van Doetinchem en tevens voorzitter van 8RHK-ambassadeurs gaat de uitdaging aan met de inwoners.
Hij daagt iedere Achterhoeker uit mee te doen: honderd duurzame deelvoertuigen voor de Achterhoek. Volgens Boumans hebben veel inwoners behoefte aan vervoer. Dat kan zijn naar werk, het ziekenhuis of naar sportverenigingen.
'Wat is...
GROENLO- De Slag om Grolle is los gebarsten. Er hangt in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de eerste dag was de grote veldslag, die vrijdag middag voor het eerst plaats vond en dit weekend elke middag te zien en te beleven valt.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groe...
AALTEN - Rust en ruimte om te leven zoals jij dat wilt, met hulp van de samenleving én de gemeente als je dat nodig hebt. Zo zien deelnemers aan ‘U Spreekt’, het inwonerspanel van de gemeente Aalten, hun toekomstige gemeente het liefst. Het inwonerspanel telt ruim 1.300 panelleden. Ruim 80% daarvan vulde eind vorig jaar de vragen in over ‘hun’ gemeente in 2025 en verder. Het college van burgemeester en wethouders gebruikt de uitkomst om een toekomstvisie op te ste...
In april 1910 werd de tramlijndienst Bocholt-Aalten-Bredevoort-Barlo-Lichtenvoorde in gebruik genomen. Tot aan het jaar 1953 reed het stoomtrammetje in onze omgeving. In het begin voor het vervoer van personen, later deed de tram dienst als goederenvervoer. In 1953 verdween de stoomtram uit ons dorpsbeeld. De naam: Tramstraat in Aalten en Bredevoort herinnert ons nog aan het stoomtijdperk. We zien hier een schitterende foto van de tramhalte Barlo, gemaakt kort nadat de tram zijn intrede deed in het jaar 1910. We kregen een reactie van Joke Monasso-Elburg. Zij herkende zoon Gerrit-Jan te Sligte, geboren in 1892 op de foto. Vanaf Bredevoort moest de tram in korte tijd meer dan acht meter naar boven 'klimmen' om bij de (thans) Heidedijk uit te komen.
Men besloot daarom waarschijnlijk de steile helling in de Bolwerkweg te vermijden. Vanaf de Kleine Gracht in Bredevoort reed de tram langs het kerkhof richting Barlo. Langs de Oude Scheperweg verliep de helling wat vlakker dan die richting de Bolwerkweg. Zelfs via deze route moest de ketel van de stoomtram nog eens extra opgestookt worden om Barlo te kunnen bereiken. De halte Barlo was bij de 'Domme Aanleg'. Boven de deur stond vermeld dat het een café en tramhalte was. Op verzoek van Barlo's Belang werd er een wissel en een losplaats aangelegd. Er werd tevens een loods gebouwd, waar de Coöperatieve Landbouw Vereniging een filiaal vestigde. Van hieruit reed de tram naar de Driesprong in Lichtenvoorde.