Ik wist het (90)

CANZ3WW1

Bijzonder schokkend zijn de uitkomsten van het jaarlijkse onderzoek van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer naar de tevredenheid van treinreizigers niet. Ook zonder onderzoek had ik kunnen vertellen dat de tevredenheid van de reizigers in de Achterhoek gering is. Arriva heeft zich in de Achterhoek sinds zij de plaats heeft ingenomen van Syntus fantastisch geprofileerd, in de negatieve zin dan.

Het onderzoek laat zien dat de klanten het minst te spreken zijn op de treindiensten in de Achterhoek en de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond. Er zijn 75 verbindingen onderzocht. Arriva in de Achterhoek scoorde een 74e plaats. De kwaliteit die Arriva levert, of vooral nalaat te leveren, laat op een groot aantal punten te wensen over. Dat is wel duidelijk. Dan zijn de perrons te hoog, dan zijn de machinisten onvoldoende opgeleid, dan horen de reizigers niet dat treinen zijn uitgevallen of op andere tijden rijden en ga zo maar door. Waarschijnlijk heeft geen enkel bedrijf in het openbaar vervoer in één jaar zo vaak op een negatieve wijze de krantenkoppen gehaald. Het meest positieve bericht was dat men bij het sluiten van de deuren het geluid van het piepen had verminderd. Verder was het treurnis alom. Soms had ik wel eens de indruk dat er zelfs geen sprake meer was van een treinverbinding tussen Arnhem en Winterswijk. De rails lagen er wel maar maakten deel uit van het spoorwegmuseum in Winterswijk. Treinen reden er niet. Bijna dagelijks las ik berichten dat de treinen niet konden rijden. Altijd kwam er wel een smoes van Arriva wat daarvoor de reden was. Meestal lag die reden bij een ander. De hand in eigen..................., daar had men het niet zo op.

Bij het vertrek van Syntus en de komst van Arriva dachten velen, waaronder ik, dat de problemen in het openbaar vervoer in de regio waren opgelost. Slechter dan Syntus kon geen enkel bedrijf het doen, dat stond wel vast. Helaas, we hadden het mis. Het kon nog slechter. Wat schetst nu mijn verbazing: Syntus kreeg nu op de Veluwe uitstekende cijfers. Met name het busvervoer van Syntus was meer dan voortreffelijk.
Dat het cijfer dat Arriva heeft gekregen nog boven de zes lag is niet echt een wonder. Het kennisplatform heeft waarschijn uitsluitend reizigers lijsten laten invullen met vragen over hun ervaringen met trein en bus. De potentiële reizigers op de perrons die daar te vergeefs op een trein stonden te wachtten kregen geen lijst in handen.

door: Johan Winkelhorst


« Terug naar het artikel
Advertenties
Advertenties
Delightnet Home Automation for free