GROENLO- De Slag om Grolle beleefde vandaag alwwer zijn tweede dag. ook deze zaterdag hing in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de Zaterdag was de grote veldslag.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groenlo (vroeger Grol geheten) waarbij honderden acteurs de gebeurtenissen v...
DOETINCHEM - Wordt de Achterhoek de eerste plattelandsregio waar massaal duurzame deelvoertuigen gedeeld worden? Burgemeester Mark Boumans van Doetinchem en tevens voorzitter van 8RHK-ambassadeurs gaat de uitdaging aan met de inwoners.
Hij daagt iedere Achterhoeker uit mee te doen: honderd duurzame deelvoertuigen voor de Achterhoek. Volgens Boumans hebben veel inwoners behoefte aan vervoer. Dat kan zijn naar werk, het ziekenhuis of naar sportverenigingen.
'Wat is...
GROENLO- De Slag om Grolle is los gebarsten. Er hangt in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de eerste dag was de grote veldslag, die vrijdag middag voor het eerst plaats vond en dit weekend elke middag te zien en te beleven valt.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groe...
AALTEN - Rust en ruimte om te leven zoals jij dat wilt, met hulp van de samenleving én de gemeente als je dat nodig hebt. Zo zien deelnemers aan ‘U Spreekt’, het inwonerspanel van de gemeente Aalten, hun toekomstige gemeente het liefst. Het inwonerspanel telt ruim 1.300 panelleden. Ruim 80% daarvan vulde eind vorig jaar de vragen in over ‘hun’ gemeente in 2025 en verder. Het college van burgemeester en wethouders gebruikt de uitkomst om een toekomstvisie op te ste...
AALTEN - 'Wir schaffen das', aldus burgemeester Arnold Gerritsen van Aalten over het succes van de lijnbus die vanaf zaterdag rijdt tussen Aalten en Bocholt.
Beladen woorden van de interim-burgemeester van Aalten, die aan zijn laatste termijn bezig is. 'Als ik 'wir schaffen das' zeg, moeten de Duitsers altijd glimlachen. Afhankelijk van welke partij ze zijn.'
Een passagier vind het een welkome aanvulling: 'vooral nu het zo koud is'. De gemeente heeft risico genomen, want het deed geen gericht onderzoek naar de haalbaarheid en reisbewegingen over de grens. 'We willen geen kostbaar geld weggooien', zegt wethouder van Aalten Gerard Nijland. 'Soms moet je lef hebben en durven. Het geld dat normaal gesproken in een onderzoek zou gaan zitten, besteed je nu aan de praktijktest.'
Voor de Duitse minister van Verkeer Hendrik Wüst is het even wennen om als bestuurder om te gaan met dit 'ondernemersrisico'. Geen haalbaarheidsstudie, potentieel analyse of risico-analyse. Deze pragmatische aanpak kunnen we mooi van de Nederlanders afkijken'.
De kosten bedragen enkele tonnen, zo veel is duidelijk. De meningen verschillen over de exacte kosten, vooral omdat er uit wordt gegaan van verschillende berekeningen. De gemeente Aalten vermeld dat het project maximaal 120.000 euro mag gaan kosten in het slechtste geval. Tot op heden betaalt Aalten 5.000 euro, Bocholt 10.000 euro en het samenwerkingsverband Euregio is goed voor 25.000 euro. Voor 80.000 euro is nog geen portefeuille aangewezen waaruit de kosten betaald moeten worden. Dat deel zal aangevuld worden door een 50/50 verdeling van Bocholt en Aalten.
Door de nieuwe lijn tussen Nederland en Duitsland hopen de gemeenten het Duitse spoornetwerk aan te sluiten op het Nederlandse. Dat zou betekenen dat er extra reizigers komen, naar het bij vlagen toch al zo drukke station Aalten. Vooral in de spits staan reizigers regelmatig op elkaar gepakt. 'Ik hoorde de Gedeputeerde daar net iets over zeggen', aldus burgemeester Gerritsen. 'Als dit slaagt is dit een argument waar niemand omheen kan'.
Bij de officiële opening van de lijn is gekozen om twee linten met de kleuren van Duitsland en Nederland met elkaar te verbinden. Het lint doorknippen vonden beide landen een beeld dat niet past bij deze samenwerking.
Tot 3 december kan er nog gratis gereisd worden op de lijn.