GROENLO- De Slag om Grolle beleefde vandaag alwwer zijn tweede dag. ook deze zaterdag hing in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de Zaterdag was de grote veldslag.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groenlo (vroeger Grol geheten) waarbij honderden acteurs de gebeurtenissen v...
DOETINCHEM - Wordt de Achterhoek de eerste plattelandsregio waar massaal duurzame deelvoertuigen gedeeld worden? Burgemeester Mark Boumans van Doetinchem en tevens voorzitter van 8RHK-ambassadeurs gaat de uitdaging aan met de inwoners.
Hij daagt iedere Achterhoeker uit mee te doen: honderd duurzame deelvoertuigen voor de Achterhoek. Volgens Boumans hebben veel inwoners behoefte aan vervoer. Dat kan zijn naar werk, het ziekenhuis of naar sportverenigingen.
'Wat is...
GROENLO- De Slag om Grolle is los gebarsten. Er hangt in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de eerste dag was de grote veldslag, die vrijdag middag voor het eerst plaats vond en dit weekend elke middag te zien en te beleven valt.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groe...
AALTEN - Rust en ruimte om te leven zoals jij dat wilt, met hulp van de samenleving én de gemeente als je dat nodig hebt. Zo zien deelnemers aan ‘U Spreekt’, het inwonerspanel van de gemeente Aalten, hun toekomstige gemeente het liefst. Het inwonerspanel telt ruim 1.300 panelleden. Ruim 80% daarvan vulde eind vorig jaar de vragen in over ‘hun’ gemeente in 2025 en verder. Het college van burgemeester en wethouders gebruikt de uitkomst om een toekomstvisie op te ste...
GELDERLAND - 98 lege stoelen op pleinen in Arnhem en Ede, ze staan symbool voor de 98 slachtoffers die vorig jaar in Gelderland om het leven kwamen bij een verkeersongeval. Regionale verkeersveiligheidsorganisatie ROV Oost Nederland wil hiermee de verkeersdoden herdenken.
Barbara Coljee uit Nijmegen weet wat het is om iemand te verliezen bij een verkeersongeval. Ze verloor 15 jaar geleden haar vader (63) toen hij over de Gelderselaan in Nijmegen fietste en werd aangereden door een taxichauffeur. 'De chauffeur, die geen voorrang verleende, is in hoger beroep veroordeeld tot een rijontzegging en een werkstraf, maar een nabestaande heeft levenslang', zegt Coljee.
'Potentieel moordwapen'
Ze vindt het belangrijk vindt dat mensen zich er bewust van zijn of worden dat je als verkeersdeelnemer kwetsbaar bent: 'Een auto is een potentieel moordwapen, als bestuurder moet je niet appen achter het stuur. Ik wil dat alle verkeersdeelnemers, van voetganger tot automobilist, zich bewust worden van de impact van een ongeval.'
157 dodelijke slachtoffers
Het aantal verkeersdoden in Gelderland en Overijssel is het afgelopen jaar gestegen. In 2015 kwamen er 124 mensen om het leven, vorig jaar vielen er 157 dodelijke slachtoffers. In heel Nederland kostten verkeersongevallen 629 mensen het leven.
'Het blijven momentopnames en daarom is het verstandig om de ontwikkeling ook over een langere periode te volgen. Het aantal verkeersdoden in 2016 ligt nog altijd bijna 40% lager dan aan het begin van deze eeuw', zegt ROV Oost-Nederland daarover. 'Er is wel een toename van het aantal ernstig verkeersgewonden. Dit ligt 10 tot 15 procent hoger dan aan het begin van deze eeuw.' Dat heeft volgens ROV te maken met de vergrijzing: 'Het aantal ouderen neemt toe en ze blijven langer mobiel, tot op zeer hoge leeftijd. Ouderen zijn niet vaker betrokken bij ongevallen, maar ze zijn wel heel kwetsbaar, waardoor ongevallen met ouderen vaak een ernstige afloop hebben.'