GROENLO- De Slag om Grolle beleefde vandaag alwwer zijn tweede dag. ook deze zaterdag hing in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de Zaterdag was de grote veldslag.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groenlo (vroeger Grol geheten) waarbij honderden acteurs de gebeurtenissen v...
DOETINCHEM - Wordt de Achterhoek de eerste plattelandsregio waar massaal duurzame deelvoertuigen gedeeld worden? Burgemeester Mark Boumans van Doetinchem en tevens voorzitter van 8RHK-ambassadeurs gaat de uitdaging aan met de inwoners.
Hij daagt iedere Achterhoeker uit mee te doen: honderd duurzame deelvoertuigen voor de Achterhoek. Volgens Boumans hebben veel inwoners behoefte aan vervoer. Dat kan zijn naar werk, het ziekenhuis of naar sportverenigingen.
'Wat is...
GROENLO- De Slag om Grolle is los gebarsten. Er hangt in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de eerste dag was de grote veldslag, die vrijdag middag voor het eerst plaats vond en dit weekend elke middag te zien en te beleven valt.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groe...
AALTEN - Rust en ruimte om te leven zoals jij dat wilt, met hulp van de samenleving én de gemeente als je dat nodig hebt. Zo zien deelnemers aan ‘U Spreekt’, het inwonerspanel van de gemeente Aalten, hun toekomstige gemeente het liefst. Het inwonerspanel telt ruim 1.300 panelleden. Ruim 80% daarvan vulde eind vorig jaar de vragen in over ‘hun’ gemeente in 2025 en verder. Het college van burgemeester en wethouders gebruikt de uitkomst om een toekomstvisie op te ste...
ACHTERHOEK - De bouw van de nieuwe N18 tussen Groenlo en Enschede gaat een nieuwe fase in. Het werk van aannemer Noaber18 verschuift steeds meer van grootschalige transporten en heiwerkzaamheden naar het daadwerkelijk bouwen en afmaken van definitieve bruggen, viaducten en fietstunnels. De functies van de bouwweg, de tijdelijke bruggen en tijdelijke fietsonderdoorgangen veranderen daardoor. De komende weken resulteert dit in het verwijderen van hulpbruggen bij de Hengelosestraat en Goorsestraat in Haaksbergen en de grote hulpbrug over de N18 bij Eibergen.
Beide rijbanen van de nieuwe N18 zijn inmiddels onderdeel van het landschap en hebben deels een eerste laag asfalt. Het onderliggend wegennet is bijna helemaal klaar en in gebruik. De bouw van alle viaducten, bruggen en fietstunnels vordert in een enorm tempo. Het grootste deel van het zand voor de taluds van deze bouwwerken is aangevoerd. Alle 785 heipalen zijn geslagen en van veel bouwwerken zijn de liggers inmiddels gelegd. De weg en alle bouwwerken daarin krijgen steeds meer hun definitieve vorm. Hierdoor hoeven minder transporten over de gehele bouwweg te rijden. De tijdelijke hulpbruggen voor het bouwverkeer en de tijdelijke fietsonderdoorgangen zijn daardoor niet overal meer nodig. Met het weghalen van de hulpbruggen en fietsonderdoorgangen verdwijnt het doorgaande karakter van de bouwweg en verdeelt Noaber18 het tracé in kleinere bouwterreinen.
Bypasses
De fietsonderdoorgangen bij de Schoolkaterdijk in Haaksbergen en bij de Ruiterweg in Groenlo zijn inmiddels afgebroken en ook de hulpbrug over de Slinge is al verwijderd. De hulpbrug bij de Hengelosestraat in Haaksbergen verdwijnt eind november. De hulpbrug bij de Goorsestraat begin december. De weggebruikers blijven daar voorlopig over de bypasses rijden. De hulpbrug over de N18 bij Eibergen gaat ook in december verdwijnen.
Open
De brug over de Slinge is nu gereed voor gebruik. Begin december kan daardoor de nieuwe parallelweg tussen de Vredenseweg en Marhulzenweg in Groenlo open voor het verkeer. Begin volgend jaar zal al een gedeelte van de nieuwe N18 tussen Groenlo en Eibergen opengesteld worden voor het verkeer. Noaber18 gaat in de tussentijd verder met de bouw van alle andere bouwwerken van de nieuwe N18 tussen Eibergen en Enschede. Uiteindelijk krijgt de hele weg ook nog een definitieve laag asfalt. Voor de zomer van 2018 zullen weggebruikers tussen Groenlo tot Enschede over de nieuwe N18 kunnen rijden.
De Nieuwe Twenteroute
De N18 tussen Varsseveld en Enschede wordt vernieuwd. Tussen Varsseveld en Lichtenvoorde past Rijkswaterstaat de weg aan. Tussen Groenlo en Enschede gaat een 27 kilometerlange nieuwe N18 om de kernen van Eibergen, Haaksbergen en Usselo heen. Hiermee maakt Rijkswaterstaat van de N18 een Nieuwe Twenteroute. Deze Nieuwe Twenteroute wordt een weg die veiliger is om over te rijden of over te steken, waardoor minder verkeersslachtoffers vallen. De nieuwe weg gaat de leefbaarheid in Eibergen, Haaksbergen en Usselo vergroten en past in het mooie landelijke gebied van de Achterhoek en Twente. De weg zorgt dat Achterhoekers en Twentenaren sneller van A naar B komen en maakt daarmee dat de regio interessant is om in te wonen, te werken en te ondernemen.
Rijkswaterstaat werkt nauw samen met de provincies Gelderland en Overijssel, de gemeenten in de regio en de waterschappen om de Nieuwe Twenteroute te realiseren. De Nieuwe Twenteroute is naar verwachting in het voorjaar van 2018 klaar.