GROENLO- De Slag om Grolle beleefde vandaag alwwer zijn tweede dag. ook deze zaterdag hing in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de Zaterdag was de grote veldslag.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groenlo (vroeger Grol geheten) waarbij honderden acteurs de gebeurtenissen v...
DOETINCHEM - Wordt de Achterhoek de eerste plattelandsregio waar massaal duurzame deelvoertuigen gedeeld worden? Burgemeester Mark Boumans van Doetinchem en tevens voorzitter van 8RHK-ambassadeurs gaat de uitdaging aan met de inwoners.
Hij daagt iedere Achterhoeker uit mee te doen: honderd duurzame deelvoertuigen voor de Achterhoek. Volgens Boumans hebben veel inwoners behoefte aan vervoer. Dat kan zijn naar werk, het ziekenhuis of naar sportverenigingen.
'Wat is...
GROENLO- De Slag om Grolle is los gebarsten. Er hangt in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de eerste dag was de grote veldslag, die vrijdag middag voor het eerst plaats vond en dit weekend elke middag te zien en te beleven valt.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groe...
AALTEN - Rust en ruimte om te leven zoals jij dat wilt, met hulp van de samenleving én de gemeente als je dat nodig hebt. Zo zien deelnemers aan ‘U Spreekt’, het inwonerspanel van de gemeente Aalten, hun toekomstige gemeente het liefst. Het inwonerspanel telt ruim 1.300 panelleden. Ruim 80% daarvan vulde eind vorig jaar de vragen in over ‘hun’ gemeente in 2025 en verder. Het college van burgemeester en wethouders gebruikt de uitkomst om een toekomstvisie op te ste...
De poort naar de Achterhoek wordt eindelijk geschilderd
ACHTERHOEK - In totaal pakken er honderd vrijwilligers een overall, laarzen, handschoenen, een helm en een kwast. De Oude IJsselbrug, die na veel comotie toch helemaal wordt geschilderd, wordt onder handen genomen.
De eerste 25 'deelnemers' gaan dinsdagmiddag van start. Ze begonnen met een instructie 's ochtends, waarna ze een verklaring moesten ondertekenen dat ze die hebben gevolgd. Kom je te laat? Dan mag je niet meer meehelpen. Tijdens de werkzaamheden is de brug gewoon geopend voor verkeer, maar de vrijwillige schilders werken op een veilige plek. Direct beginnen in de ochtend kon helaas niet, het metaal van de brug was te koud en te nat om te beginnen.
Het werk gebeurt onder begeleiding van een professioneel schildersteam. Die hebben ook al het voorwerk, het schuren en aanbrengen van primer, al gedaan. Nadat de helpende handjes dinsdag en woensdag hebben meegeschilderd, heeft het team nog zo'n vier weken de tijd om alles af te schilderen.
'Ludieke actie'
De actie is bedacht door de gemeente. "Als ludieke actie" vertelde de wethouder eerder. Maar die 'ludieke' actie kwam niet uit het niets. Er was veel kritiek nadat de Oude IJsselbrug, na dat deze weken was afgelsloten voor autoverkeer, weer open ging.
Het booggedeelte van de brug, aan de Zutphense kant, was namelijk wel geschilderd. In de nieuwe kleur 'Zutphens Blauw', al was het volgens de officiële benaming gewoon grijsblauw. Het andere gedeelte van de brug, de 'voorbrug' aan de Hovense kant, was nog gewoon geel. Al waren hier en daar wel wat plekjes 'bijgestipt', in een nét iets andere kleur.
Kritiek
Maar dat schoot Zutphenaren in het verkeerde keelgat. Mensen vonden het lelijk, onaf, en "typisch weer een gevalletje: gemeente". Op de vraag waarom dat gedeelte van de brug niet geschilderd is, reageerde de gemeente wisselend. Een Zutphenaar zette zelfs een Facebookevenement op: 'Brug schilderen'. Maar dat riep de gemeente al snel tot een halt.
Dat was tevens een reden van kritiek, de communicatie van de gemeente. Politieke partij BewustZW uitte eerder al haar kritiek in een korte samenvatting van de communicatie. "De brug is niet afgeschilderd, want het geld was op. De brug is niet afgeschilderd, want dat was niet nodig. Inwoners, ga niet zelf de brug schilderen want dit is levensgevaarlijk. Inwoners, kom ons gezellig helpen met schilderen van de brug."
Kosten
Uiteindelijk bleek het kortweg niet nodig te zijn. Althans op het vlak van de kwaliteit van het schilderwerk. De gemeente bezweek uiteindelijk onder druk van de politiek en de bevolking. Omdat het niet in de oorspronkelijke plannen was opgenomen moet er extra geld bij: 225.000 euro. "Het wordt echter niet goedkoper door de vrijwilligers, dat is slechts een fractie van het werk" lichtte de wethouder toe.