GROENLO- De Slag om Grolle beleefde vandaag alwwer zijn tweede dag. ook deze zaterdag hing in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de Zaterdag was de grote veldslag.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groenlo (vroeger Grol geheten) waarbij honderden acteurs de gebeurtenissen v...
DOETINCHEM - Wordt de Achterhoek de eerste plattelandsregio waar massaal duurzame deelvoertuigen gedeeld worden? Burgemeester Mark Boumans van Doetinchem en tevens voorzitter van 8RHK-ambassadeurs gaat de uitdaging aan met de inwoners.
Hij daagt iedere Achterhoeker uit mee te doen: honderd duurzame deelvoertuigen voor de Achterhoek. Volgens Boumans hebben veel inwoners behoefte aan vervoer. Dat kan zijn naar werk, het ziekenhuis of naar sportverenigingen.
'Wat is...
GROENLO- De Slag om Grolle is los gebarsten. Er hangt in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de eerste dag was de grote veldslag, die vrijdag middag voor het eerst plaats vond en dit weekend elke middag te zien en te beleven valt.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groe...
AALTEN - Rust en ruimte om te leven zoals jij dat wilt, met hulp van de samenleving én de gemeente als je dat nodig hebt. Zo zien deelnemers aan ‘U Spreekt’, het inwonerspanel van de gemeente Aalten, hun toekomstige gemeente het liefst. Het inwonerspanel telt ruim 1.300 panelleden. Ruim 80% daarvan vulde eind vorig jaar de vragen in over ‘hun’ gemeente in 2025 en verder. Het college van burgemeester en wethouders gebruikt de uitkomst om een toekomstvisie op te ste...
Onderzoek: 'Achterhoekers zoeken het liefst de zon op'
GELDERLAND - 92% van de Gelderlanders is van plan om in 2017 op vakantie te gaan, dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de onafhankelijke reiszoekmachine momondo.nl. 39% van deze Gelderlandse vakantiegangers heeft plannen om de vakantie aan het strand door te brengen. Ook het huren van een vakantiehuisje (34%) en stedentrips (35%) zijn populaire vakanties. Kamperen (22%), wintersport (17%), rondreizen (13%), gezondheidsvakanties (6%), actieve vakanties (7%) en cruises (8%) volgen op afstand. 8% van de Gelderlanders geeft aan dit jaar helemaal geen vakantie gepland te hebben en de vrije dagen thuis door te brengen.
56% van de Gelderlanders trekt het liefst met zijn/haar partner erop uit. Bijna 10% vindt het niet erg om alleen op stap te gaan. Schoonouders laten Gelderlanders het liefst thuis, slechts 3% geeft aan graag met de ouders van zijn/haar partner op stap te gaan.
Gemiddeld wordt verwacht dat er de komende zomervakantie tussen de € 825 en € 1.640 zal worden uitgegeven. 1% van de Gelderlanders geeft aan meer dan € 8.200 te besteden aan een vakantie. Bijna de helft van de Gelderlanders spaart voor een vakantie. Ook bouwt 13% samen met vrienden of familie een spaarpotje op om samen op reis te gaan.
Airbnb? Neuh.
Ondanks alternatieven zoals Airbnb of Couchsurfing is een hotel nog steeds de meest favoriete plek van Gelderlanders om te verblijven tijdens een vakantie. Bijna 44% slaapt het liefst in een hotel. Het huren van een appartement of huis via een vakantieverhuursite als Airbnb is met 24% de nummer twee. Bij het kiezen van een hotel zijn prijs (54%), dat de locatie mooi is (43%) en in de buurt is van bezienswaardigheden (31%) het belangrijkst.
Flirten, en geen wifi
39% van de Gelderlanders heeft weleens een romance tijdens een vakantie gehad. Maar in welk land loop je dan de grootste kans om jouw vakantieliefde tegen het lijf te lopen? Met 15% delen Spanjaarden, Zweden en Fransen de titel voor het aantrekkelijkste volk. Opvallend want in andere provincies staan Spanjaarden met stip op één.
Dat vakantie voor Gelderlanders een plek is om tot rust te komen, blijkt ook uit het aantal social media posts. 50% geeft aan niets op social media te plaatsen, terwijl 23% een foto deelt met het thuisfront of een update plaatst over de vakantie (21%). Ook zegt zelfs 23% social media volledig te vermijden.