GROENLO- De Slag om Grolle beleefde vandaag alwwer zijn tweede dag. ook deze zaterdag hing in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de Zaterdag was de grote veldslag.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groenlo (vroeger Grol geheten) waarbij honderden acteurs de gebeurtenissen v...
DOETINCHEM - Wordt de Achterhoek de eerste plattelandsregio waar massaal duurzame deelvoertuigen gedeeld worden? Burgemeester Mark Boumans van Doetinchem en tevens voorzitter van 8RHK-ambassadeurs gaat de uitdaging aan met de inwoners.
Hij daagt iedere Achterhoeker uit mee te doen: honderd duurzame deelvoertuigen voor de Achterhoek. Volgens Boumans hebben veel inwoners behoefte aan vervoer. Dat kan zijn naar werk, het ziekenhuis of naar sportverenigingen.
'Wat is...
GROENLO- De Slag om Grolle is los gebarsten. Er hangt in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de eerste dag was de grote veldslag, die vrijdag middag voor het eerst plaats vond en dit weekend elke middag te zien en te beleven valt.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groe...
AALTEN - Rust en ruimte om te leven zoals jij dat wilt, met hulp van de samenleving én de gemeente als je dat nodig hebt. Zo zien deelnemers aan ‘U Spreekt’, het inwonerspanel van de gemeente Aalten, hun toekomstige gemeente het liefst. Het inwonerspanel telt ruim 1.300 panelleden. Ruim 80% daarvan vulde eind vorig jaar de vragen in over ‘hun’ gemeente in 2025 en verder. Het college van burgemeester en wethouders gebruikt de uitkomst om een toekomstvisie op te ste...
Het zoekplaatje van Aalten: Landstraat-Kerkstraat met kar en paard, past precies bij het lied van Wim Sonneveld over: 'Het Dorp'. Auto's waren er nog nauwelijks in het straatbeeld van Aalten rond 1930. De plek is nog goed herkenbaar. In de tijd van deze opname zien we hier het pand van Rathmer, een bekend café. Later zat hier: Op d'n Timp, nu zit hier de "Malle Babbel". Op de achtergrond zien we de toren van de Oude St. Helenakerk. Rechts zien we de, inmiddels verdwenen, kruidenierswinkel van Lubberding. Paard en wagen vormde destijds het vervoer voor allerlei goederen, met name melkwagens. Deze zag je dagelijks in het straatverkeer van Aalten. Deze reden af en aan richting de melkfabriek. Henk Arentsen uit Aalten vertelde het volgende: "Het zal ongeveer 1959 zijn geweest. In die tijd reden nog veel melkboeren met grote melkwagens met bussen melk naar de melkfabriek. Ik heb het in die tijd twee keer meegemaakt dat er vanuit de Landstraat, waar het paard met de wagen staat (zie foto) een paard op hol was geslagen. Dit kwam omdat de Landstraat nogal afliep en het paard de vracht tegen moest houden. Dan kon het gebeuren dat door de druk van de vracht de riem of de ketting brak. De dissel van de wagen drukte dan tegen de achterbenen van het dier, met als gevolg dat het paard op hol sloeg. Met veel kabaal vlogen de melkbussen met melk en al over de Landstraat met als gevolg een ongelooflijke troep. Rechts zien we de kruidenierswinkel van Lubberding. Tussen de twee bomen reed zich het paard met de wagen klem, was dit niet het geval geweest, dan was de hele handel, althans wat er nog van over was de Slingebeek in gegaan. De bocht en de beek is later verlegd i.v.m. regelmatige overstromingen in de Dijkstraat. In diezelfde periode is er bij rijwielzaak Hengeveld ook al eens paard op hol geslagen. Ook hier kwamen paard en wagen met een donderend kabaal naar beneden. Alle bussen met melk vlogen over de Landstraat. Het paard kon toen de bocht naar beneden, bij de zaak van Erba en van Lochem, door de snelheid niet goed nemen en belandde toen in de etalage aldaar". Kortom nu gebeuren er ongelukken in het straatverkeer met fietsers en auto's. Destijds waren paarden ook wel een betrokken bij ongevallen.
*