Kunst en Cultuur, juist in krimpgebieden

Foto's: Bert Nijman
Kunst en Cultuur, juist in krimpgebieden
Onder deze titel  organiseerde de Progressieve Partij maandagavond 3 maart een debat in het Aaltens Museum. Voorafgaand werden de deelnemers ontvangen in de “pop-up-gallery” van het initiatief PRO!Kunst, Landstraat 11 te Aalten. Daar kreeg Annemieke Traag, gedeputeerde Cultuur en cultureel erfgoed van de Provincie Gelderland een  exemplaar van de expositie-catalogus  uit handen van Joop Wikkerink, fractievoorzitter en lijsttrekker van de Progressieve Partij. Vervolgens werd het gezelschap op weg naar het museum toegesproken  vanaf de trappen van de Oude Helenakerk door de heren van HiPP. In beeldende taal  droegen zij poëzie voor over o.m. het schaatsen op de gracht in Bredevoort, een fietstocht over het (niet meer bestaande fietspad) Varsseveld-Bredevoort en de “Laaglanders”.
 
In het Aaltens museum hadden zich meer dan 60 mensen verzameld, die mee wilde discussiëren en het provinciaal beleid rond kunst en cultuur graag wilden begrijpen. De fine fleur van de Achterhoeks kunstscene was aanwezig. Hans Keuper, Willem Tolkamp en Toon Sontiens. Gelderlander columnisten Bert Scheuter, Hans Mellendijk en Antoon Peppelenkamp. Dichter Louis Radstaak. Schilders Hans Sennema, Ton Schoorlemmer. Beeldend kunstenaars en fotografen. Vertegenwoordigers van het belevingsmuseum. Tricotfabriek, Muziekkring Ruurlo, Breekijzer en IJzermuseum Ulft. Welkom en aftrap werden verricht  door Maurits Nibbering, o.a. Bestuurslid Pr. Bernhard Cultuurfonds, Cultuurzomer Achterhoek en (vermeldenswaard) initiatiefnemer  25 jaar geleden van de restauratie van het Olympisch Stadion in Amsterdam (Cultureel erfgoed), waar dit weekend voor het eerst de NK Schaatsen zijn gehouden.
  1. Maurits noemt het voorbeeld omgeving Berlijn. Door de groei van de stad profiteert de regio om Berlijn heen: er ontstaan initiatieven, bedrijvigheid en wonen. Dat is een positievere benadering van het begrip krimp
  2. Hij memoreert dat de Achterhoek na de regio Eindhoven/Veldhoven  de regio is waar de meeste patenten worden aangevraagd. Een zeer innovatieve regio dus.  Kunst en Cultuur maken daar onderdeel van uit.
  3. Vanuit Cultuurzomer Achterhoek is uitgerekend (m.u.v. Zwarte Cross en Hondenpoep) wat de omzet, kosten en bijdragen zijn geweest. Slechts 10% van de bijdrage waren afkomstig van fondsen en de overheid. Dat betekent dat de Achterhoek voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Die 10% was/is wel hard nodig om de exploitatie rond te maken.
Annemiek Traag, gedeputeerde Cultuur en Cultuurhistorie geeft enkele highlights van het provinciaal beleid. Zij geeft aan dat de provincie anders is gaan werken nl. met zgn. partnerschappen. Partner zijn betekent niet  persé  een geldelijke bijdrage, maar kan ook betekenen dat de provincie met de partners samenwerkt in netwerkvorming e.d.  Dat betekent dat de “dwarsfluitvereniging Beuningen (fictief voorbeeld) niet zondermeer kan rekenen op provinciaal subsidie. Deze partnerschappen waren voorwaarde om mee te doen in de tender. Zij geeft aan dat door dit systeem ook organisaties teleurgesteld moesten worden. Maar dat er per saldo meer geld dan eerder is gegaan (ook door de investeringsimpuls van 25 miljoen0 naar cultuur en cultuurhistorie. Zij wil de indruk wegnemen dat de Achterhoek onderbedeeld is en noemt voorbeelden: Scholte boerderijen in Winterswijk, DRU fabriek in Ulft, Hofstraat Aalten, Beeldenmuseum in Kranenburg en een tweetal festivals (Machteld in ’s Heerenberg en een festival in Zutphen, die zij ook tot de Achterhoek rekent.
Discussie met de zaal o.l.v. Maurits Nibbering.
1.De eerste opmerking is dat het cultuurbeleid naar indruk van de spreker erg versmald wordt tot cultuurhistorie en “stenen”.  Hij mist ondersteuning en een visie op de scheppende kunsten en de podiumkunsten.
2.Vanuit heel veel organisaties (bijv. Breekijzer, Achterhoek Spektakel, Belevingsmuseum Winterswijk) komen opmerkingen over de ondoorzichtige procedure en het feit dat het niet bekend zou zijn dat en hoe men partner zou kunnen worden. Annemieke Traag somt op welke communicatiemiddelen zijn ingezet.  Het lijkt erop dat ook de lijn via de gemeenten onvoldoende benut is.
3.Vanuit verschillende sprekers  (o.a. Freek Driessen (CDA), Wim vanden Camp (PP), Ton Schoorlemmer (PP), Tricotgalerie Winterswijk wordt erop gewezen dat  goede samenwerkingsverbanden die er waren door de manier van tenderen zijn gestopt en niet meer het hoofd boven water kunnen houden. Er zijn dreigingen voor muziekscholen, amateurkunst en ook bibliotheken. Anemieke Traag herhaalt dat het tendersysteem ook “slachtoffers: kent helaas, maar dat ook hier een verantwoordelijkheid ligt bij gemeenten. Er is nog steeds een bedrag van € 21.000 beschikbaar voor ondersteuning van cultuurpacten om in samenwerking tussen gemeenten iets op poten te zetten en te houden. Financiering van muziekscholen en bibliotheken is geen provinciale taak.
4.Over de wijze van financiering en bijdragen verstrekking wordt opgemerkt (Joop Wikkerink PP) dat de provincie nog steeds op de toer zit van aanjager van nieuwe initiatieven die dan na enige jaren op zichzelf zouden moeten staan. Maar het probleem in gebieden als de Achterhoek is nou juist dat het marktaandeel vaak te klein is om tot kostendekkende exploitatie te komen waardoor initiatieven niet van de grond komen of moeten krimpen (vgl. Tricot en Achterhoek Spektakel). Dat zijn vaak relatief kleine bedragen (de door Maurits genoemde 10%).  Anemieke geeft weinig hoop: de provincie is niet van zins in de exploitatie bij te dragen. Henk Rijks (weth. Aalten stelt voor dat de provincie het cultuurbedrag dat gemeenten besteden aan muziekscholen, bibliotheken en participatiefonds et verdubbelen, zodat de gemeenten ruimte krijgen voor de ondersteuning in de exploitatie van cultuurinitiatieven. Volgens Annemieke past dat niet in het beleid. 5.Tot slot roept Annemieke Traag  de aanwezige organisaties en kunstenaars op  vooral ook via de gemeenten de samenwerking op te zoeken. Zij heeft veel waardering voor wat er allemaal gebeurt op cultureel en cultuurhistorisch gebeid (ook in relatie met de kansen voor ondernemerschap en toerisme), maar legt ook heel duidelijk de bal bij gemeenten, ondernemers en organisaties. Je ziet ok hier en daar dat er daardoor mooi en goede initiatieven ontstaan. Zij zegt toe alle genoemde voorbeelden mee te nemen en te bezien of haar medewerkers contacten kunnen leggen. 6.Maurits sluit af en geeft de heren van HiPP (Het instituut Praktische Poëzie) gelegenheid te declameren uit eigen werk. Joop Wikkerink bedankt namens de Progressieve partij de aanwezigen en de inleiders en roept organisatie op zich te melden bij Johan Godschalk al deelnemer in Cultuurpact Achterhoek.

Foto's

BRT_5885.jpg
BRT_5886.jpg
BRT_5887.jpg
BRT_5888.jpg
BRT_5889.jpg
BRT_5890.jpg
BRT_5891.jpg
BRT_5892.jpg
BRT_5893.jpg
BRT_5894.jpg
BRT_5897.jpg
BRT_5900.jpg
BRT_5901.jpg
BRT_5902.jpg
BRT_5913.jpg
BRT_5914.jpg
BRT_5920.jpg
BRT_5921.jpg
BRT_5922.jpg
BRT_5923.jpg
BRT_5925.jpg
BRT_5926.jpg
BRT_5927.jpg
BRT_5928.jpg
BRT_5929.jpg
BRT_5930.jpg
BRT_5931.jpg
BRT_5932.jpg
BRT_5933.jpg
BRT_5934.jpg
BRT_5935.jpg
BRT_5936.jpg
BRT_5937.jpg
BRT_5938.jpg
BRT_5939.jpg
BRT_5941.jpg
BRT_5942.jpg
BRT_5943.jpg
BRT_5944.jpg
BRT_5945.jpg
BRT_5946.jpg
BRT_5948.jpg
BRT_5949.jpg
BRT_5951.jpg
BRT_5954.jpg
BRT_5955.jpg
BRT_5958.jpg
BRT_5960.jpg
BRT_5961.jpg
BRT_5963.jpg
BRT_5965.jpg
P1060048.jpg
P1060049.jpg

« Terug naar het artikel
Advertenties
Advertenties
Delightnet Home Automation for free