GROENLO- De Slag om Grolle beleefde vandaag alwwer zijn tweede dag. ook deze zaterdag hing in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de Zaterdag was de grote veldslag.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groenlo (vroeger Grol geheten) waarbij honderden acteurs de gebeurtenissen v...
DOETINCHEM - Wordt de Achterhoek de eerste plattelandsregio waar massaal duurzame deelvoertuigen gedeeld worden? Burgemeester Mark Boumans van Doetinchem en tevens voorzitter van 8RHK-ambassadeurs gaat de uitdaging aan met de inwoners.
Hij daagt iedere Achterhoeker uit mee te doen: honderd duurzame deelvoertuigen voor de Achterhoek. Volgens Boumans hebben veel inwoners behoefte aan vervoer. Dat kan zijn naar werk, het ziekenhuis of naar sportverenigingen.
'Wat is...
GROENLO- De Slag om Grolle is los gebarsten. Er hangt in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de eerste dag was de grote veldslag, die vrijdag middag voor het eerst plaats vond en dit weekend elke middag te zien en te beleven valt.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groe...
AALTEN - Rust en ruimte om te leven zoals jij dat wilt, met hulp van de samenleving én de gemeente als je dat nodig hebt. Zo zien deelnemers aan ‘U Spreekt’, het inwonerspanel van de gemeente Aalten, hun toekomstige gemeente het liefst. Het inwonerspanel telt ruim 1.300 panelleden. Ruim 80% daarvan vulde eind vorig jaar de vragen in over ‘hun’ gemeente in 2025 en verder. Het college van burgemeester en wethouders gebruikt de uitkomst om een toekomstvisie op te ste...
Onder deze titel organiseerde de Progressieve Partij maandagavond 3 maart een debat in het Aaltens Museum. Voorafgaand werden de deelnemers ontvangen in de “pop-up-gallery” van het initiatief PRO!Kunst, Landstraat 11 te Aalten. Daar kreeg Annemieke Traag, gedeputeerde Cultuur en cultureel erfgoed van de Provincie Gelderland een exemplaar van de expositie-catalogus uit handen van Joop Wikkerink, fractievoorzitter en lijsttrekker van de Progressieve Partij. Vervolgens werd het gezelschap op weg naar het museum toegesproken vanaf de trappen van de Oude Helenakerk door de heren van HiPP. In beeldende taal droegen zij poëzie voor over o.m. het schaatsen op de gracht in Bredevoort, een fietstocht over het (niet meer bestaande fietspad) Varsseveld-Bredevoort en de “Laaglanders”.
In het Aaltens museum hadden zich meer dan 60 mensen verzameld, die mee wilde discussiëren en het provinciaal beleid rond kunst en cultuur graag wilden begrijpen. De fine fleur van de Achterhoeks kunstscene was aanwezig. Hans Keuper, Willem Tolkamp en Toon Sontiens. Gelderlander columnisten Bert Scheuter, Hans Mellendijk en Antoon Peppelenkamp. Dichter Louis Radstaak. Schilders Hans Sennema, Ton Schoorlemmer. Beeldend kunstenaars en fotografen. Vertegenwoordigers van het belevingsmuseum. Tricotfabriek, Muziekkring Ruurlo, Breekijzer en IJzermuseum Ulft. Welkom en aftrap werden verricht door Maurits Nibbering, o.a. Bestuurslid Pr. Bernhard Cultuurfonds, Cultuurzomer Achterhoek en (vermeldenswaard) initiatiefnemer 25 jaar geleden van de restauratie van het Olympisch Stadion in Amsterdam (Cultureel erfgoed), waar dit weekend voor het eerst de NK Schaatsen zijn gehouden.
Maurits noemt het voorbeeld omgeving Berlijn. Door de groei van de stad profiteert de regio om Berlijn heen: er ontstaan initiatieven, bedrijvigheid en wonen. Dat is een positievere benadering van het begrip krimp
Hij memoreert dat de Achterhoek na de regio Eindhoven/Veldhoven de regio is waar de meeste patenten worden aangevraagd. Een zeer innovatieve regio dus. Kunst en Cultuur maken daar onderdeel van uit.
Vanuit Cultuurzomer Achterhoek is uitgerekend (m.u.v. Zwarte Cross en Hondenpoep) wat de omzet, kosten en bijdragen zijn geweest. Slechts 10% van de bijdrage waren afkomstig van fondsen en de overheid. Dat betekent dat de Achterhoek voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Die 10% was/is wel hard nodig om de exploitatie rond te maken.
Annemiek Traag, gedeputeerde Cultuur en Cultuurhistorie geeft enkele highlights van het provinciaal beleid. Zij geeft aan dat de provincie anders is gaan werken nl. met zgn. partnerschappen. Partner zijn betekent niet persé een geldelijke bijdrage, maar kan ook betekenen dat de provincie met de partners samenwerkt in netwerkvorming e.d. Dat betekent dat de “dwarsfluitvereniging Beuningen (fictief voorbeeld) niet zondermeer kan rekenen op provinciaal subsidie. Deze partnerschappen waren voorwaarde om mee te doen in de tender. Zij geeft aan dat door dit systeem ook organisaties teleurgesteld moesten worden. Maar dat er per saldo meer geld dan eerder is gegaan (ook door de investeringsimpuls van 25 miljoen0 naar cultuur en cultuurhistorie. Zij wil de indruk wegnemen dat de Achterhoek onderbedeeld is en noemt voorbeelden: Scholte boerderijen in Winterswijk, DRU fabriek in Ulft, Hofstraat Aalten, Beeldenmuseum in Kranenburg en een tweetal festivals (Machteld in ’s Heerenberg en een festival in Zutphen, die zij ook tot de Achterhoek rekent.
Discussie met de zaal o.l.v. Maurits Nibbering.
1.De eerste opmerking is dat het cultuurbeleid naar indruk van de spreker erg versmald wordt tot cultuurhistorie en “stenen”. Hij mist ondersteuning en een visie op de scheppende kunsten en de podiumkunsten.
2.Vanuit heel veel organisaties (bijv. Breekijzer, Achterhoek Spektakel, Belevingsmuseum Winterswijk) komen opmerkingen over de ondoorzichtige procedure en het feit dat het niet bekend zou zijn dat en hoe men partner zou kunnen worden. Annemieke Traag somt op welke communicatiemiddelen zijn ingezet. Het lijkt erop dat ook de lijn via de gemeenten onvoldoende benut is.
3.Vanuit verschillende sprekers (o.a. Freek Driessen (CDA), Wim vanden Camp (PP), Ton Schoorlemmer (PP), Tricotgalerie Winterswijk wordt erop gewezen dat goede samenwerkingsverbanden die er waren door de manier van tenderen zijn gestopt en niet meer het hoofd boven water kunnen houden. Er zijn dreigingen voor muziekscholen, amateurkunst en ook bibliotheken. Anemieke Traag herhaalt dat het tendersysteem ook “slachtoffers: kent helaas, maar dat ook hier een verantwoordelijkheid ligt bij gemeenten. Er is nog steeds een bedrag van € 21.000 beschikbaar voor ondersteuning van cultuurpacten om in samenwerking tussen gemeenten iets op poten te zetten en te houden. Financiering van muziekscholen en bibliotheken is geen provinciale taak.
4.Over de wijze van financiering en bijdragen verstrekking wordt opgemerkt (Joop Wikkerink PP) dat de provincie nog steeds op de toer zit van aanjager van nieuwe initiatieven die dan na enige jaren op zichzelf zouden moeten staan. Maar het probleem in gebieden als de Achterhoek is nou juist dat het marktaandeel vaak te klein is om tot kostendekkende exploitatie te komen waardoor initiatieven niet van de grond komen of moeten krimpen (vgl. Tricot en Achterhoek Spektakel). Dat zijn vaak relatief kleine bedragen (de door Maurits genoemde 10%). Anemieke geeft weinig hoop: de provincie is niet van zins in de exploitatie bij te dragen. Henk Rijks (weth. Aalten stelt voor dat de provincie het cultuurbedrag dat gemeenten besteden aan muziekscholen, bibliotheken en participatiefonds et verdubbelen, zodat de gemeenten ruimte krijgen voor de ondersteuning in de exploitatie van cultuurinitiatieven. Volgens Annemieke past dat niet in het beleid. 5.Tot slot roept Annemieke Traag de aanwezige organisaties en kunstenaars op vooral ook via de gemeenten de samenwerking op te zoeken. Zij heeft veel waardering voor wat er allemaal gebeurt op cultureel en cultuurhistorisch gebeid (ook in relatie met de kansen voor ondernemerschap en toerisme), maar legt ook heel duidelijk de bal bij gemeenten, ondernemers en organisaties. Je ziet ok hier en daar dat er daardoor mooi en goede initiatieven ontstaan. Zij zegt toe alle genoemde voorbeelden mee te nemen en te bezien of haar medewerkers contacten kunnen leggen. 6.Maurits sluit af en geeft de heren van HiPP (Het instituut Praktische Poëzie) gelegenheid te declameren uit eigen werk. Joop Wikkerink bedankt namens de Progressieve partij de aanwezigen en de inleiders en roept organisatie op zich te melden bij Johan Godschalk al deelnemer in Cultuurpact Achterhoek.