Meer veiligheid op kruising Laan van Kobus-Nijverheidsweg en De Driehoek in Aalten

Foto's: Schetsontwerp: Gemeente Aalten Auteur: Leo van der Linde
Meer veiligheid op kruising Laan van Kobus-Nijverheidsweg en De Driehoek in Aalten

 


Aalten - Op dinsdag 21 januari is tijdens het overleg van Burgemeester en Wethouders de veiligheid voor de kruising Laan van Kobus-Nijverheidsweg en De Driehoek in Aalten onderwerp van gesprek geweest. Deze plek is vooral voor fietsers een gevaarlijke plek om over te steken met name tijdens het spitsuur. Nu worden maatregelen genomen om hier veiliger over te steken, waarbij men rekening houdt met enkele wijzigingen welke door buurtbewoners zijn aangedragen.

 
Schetsontwerp voor de kruising Laan van Kobus – Nijverheidsweg – De Driehoek met enkele wijzigingen welke door buurtbewoners zijn aangedragen. Deze punten waren:
 
-     het verduidelijken van de 30km-zone op de Laan van Kobus;
-     het aanbrengen van een drempelplateau op de Laan van Kobus bij het begin van het fietspad;
-     het aanbrengen van een optische drempel op de Nijverheidsweg bij de fietsoversteek;
-     het aanbrengen van een fysieke middengeleider nabij het linksaf vak richting De Driehoek;
-     het aanbrengen van verlichting bij de fietsoversteek bij De Driehoek;

 
Uitgangspunt voor de reconstructie van de betreffende kruising, was het vereenvoudigen van de kruising en het scheiden van gemotoriseerd- en langzaam verkeer binnen de beschikbare ruimte.
 
De middengeleider is in het ontwerp vervangen door twee linksaf vakken. Hierdoor heeft het afslaande verkeer een ‘eigen’ ruimte en kan de bestuurder de gehele verkeerssituatie beter over zien. Dit resulteert in veiliger verkeersgedrag en het terugdringen van twijfelsituaties. Tevens wordt de kruising hierdoor compacter en daardoor overzichtelijker.
 
Het fietspad is vanaf de Laan van Kobus gescheiden en als gefaseerde oversteek in de vorm van een fysieke middengeleider opgenomen in het schetsontwerp. Hierdoor wordt het gemotoriseerde en het langzame verkeer vroegtijdig van elkaar gescheiden. Hierbij is rekening gehouden met de hoofdrichting voor fietsers richting het centrum van Aalten. Doordat het fietspad vanaf de Richterinkstraat ook voor bromfietsers beschikbaar is, krijgt het vrij liggende fietspad tot aan de rotonde met de N318 een breedte van 3.50 meter. Ook de gefaseerde oversteek in de middengeleider krijgt een opstelruimte van 3.50 meter.
 


 


« Terug naar het artikel
Advertenties
Advertenties
Delightnet Home Automation for free