GROENLO- De Slag om Grolle beleefde vandaag alwwer zijn tweede dag. ook deze zaterdag hing in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de Zaterdag was de grote veldslag.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groenlo (vroeger Grol geheten) waarbij honderden acteurs de gebeurtenissen v...
DOETINCHEM - Wordt de Achterhoek de eerste plattelandsregio waar massaal duurzame deelvoertuigen gedeeld worden? Burgemeester Mark Boumans van Doetinchem en tevens voorzitter van 8RHK-ambassadeurs gaat de uitdaging aan met de inwoners.
Hij daagt iedere Achterhoeker uit mee te doen: honderd duurzame deelvoertuigen voor de Achterhoek. Volgens Boumans hebben veel inwoners behoefte aan vervoer. Dat kan zijn naar werk, het ziekenhuis of naar sportverenigingen.
'Wat is...
GROENLO- De Slag om Grolle is los gebarsten. Er hangt in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de eerste dag was de grote veldslag, die vrijdag middag voor het eerst plaats vond en dit weekend elke middag te zien en te beleven valt.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groe...
AALTEN - Rust en ruimte om te leven zoals jij dat wilt, met hulp van de samenleving én de gemeente als je dat nodig hebt. Zo zien deelnemers aan ‘U Spreekt’, het inwonerspanel van de gemeente Aalten, hun toekomstige gemeente het liefst. Het inwonerspanel telt ruim 1.300 panelleden. Ruim 80% daarvan vulde eind vorig jaar de vragen in over ‘hun’ gemeente in 2025 en verder. Het college van burgemeester en wethouders gebruikt de uitkomst om een toekomstvisie op te ste...
De gemeente Aalten heeft een uitgestrekt buitengebied met wegen waarop in de meeste gevallen een 60km/u-regime van kracht is. Om deze snelheid extra onder de aandacht te brengen en ervoor te zorgen dat men zich hieraan houdt, werd meestal gekozen voor een drempel op drukkere wegen in het buitengebied. Hoewel dit een positief effect heeft gehad op de betreffende wegen, waren er ook enkele nadelen. De drempels leveren namelijk veel hinder op bij vracht- en landbouwverkeer wanneer zij er overheen rijden. Samen met de firma Leicon Verkeersgeleiding BV is gekeken naar een alternatief. Deze is gevonden in de elementen die de firma levert om asverspringingen op wegen te realiseren.
Echter worden deze elementen vaak in de bebouwde kom aangebracht waar voldoende verlichting aanwezig is en de elementen goed zichtbaar zijn. In het buitengebied is verlichting in mindere mate aanwezig waardoor er gekeken is naar een alternatief om toch de elementen toe te kunnen passen.
LED verlichting op zonne-energie
In opdracht van de gemeente Aalten zijn de elementen voorzien van LED verlichting op zonne-energie. Er is daarom geen aansluiting op het stroomnet noodzakelijk en de elementen kunnen op elke plek worden aangebracht. Wanneer de LED verlichting door middel van een sensor constateert dat het te donker wordt, treedt de verlichting in werking. Wanneer de verlichting merkt dat het over onvoldoende energie beschikt om constant te kunnen branden gedurende de nacht, wordt overschakeld op een energiebesparende modus waardoor de verlichting gaat knipperen. Op die manier blijft de asverspringing altijd goed zichtbaar door middel van verlichting. Daarnaast is de asverspringing voorzien van reflecterende strepen.
Proef na positieve testen
De elementen met LED verlichting zijn door Leicon en de gemeente Aalten uitvoerig getest op afgesloten terrein. Deze testen waren zeer positief waarna op vrijdag 3 mei is overgegaan tot het plaatsen van een proefopstelling op de Varsseveldseweg in De Heurne. Samen met LTO, Veilig Verkeer Nederland, Politie Noord- en Oost Gelderland, Leicon verkeersgeleiding BV en verschillende loonwerkers, is de asverspringing zo geplaatst dat de veiligheid en doorstroming gegarandeerd zijn.
Indien de proef een succes is, wordt de asverspringing met deze elementen op meerdere wegen toegepast. De kosten voor een asverspringing zijn daarmee aanzienlijk lager dan de realisatie van een drempel.