Ik wist het (96)

Het elektronisch betalingsverkeer schijnt op haar laatste benen te lopen. Jaren geleden werden wij allemaal bijna gedwongen gebruik te maken van pin-automaten. Vervolgens was het bijna onmogelijk om noch zonder een computer betalingen te verrichten. In winkels verschenen bordjes met de tekst: alleen betalen met pin-pas. Een kassa, waar de rij wachtenden vijf keer zo lang was, werd vrijgehouden voor die eigenwijze personen die weigerden met hun tijd mee te gaan en met ‘echt’ geld wilden betalen. In het begin waren er kleine storingen, die door de banken werden afgedaan als kinderziektes. Soms kon je niet bij je rekening en kon je geen geld overmaken of opnemen. Dan stond je bij een kassa in een winkel met een arm vol boodschappen en kon je deze niet betalen. Als een dief die op heterdaad was betrapt sloop je daarna de winkel uit. Maar ach, het waren slechts incidenten. Je maakte je er niet druk over. De banken hadden alles onder controle. De afgelopen jaren is het aantal problemen met elektronisch bankieren niet kleiner geworden maar juist enorm gegroeid. Menigeen heeft al eens te maken gehad met onduidelijke afschrijvingen. Ging je verhaal halen bij je bank stak men de handen in de lucht en werd je duidelijk gemaakt dat het je eigen fout was. Naar je geld kon je fluiten. Vooral ouderen werden stapelgek van het elektronisch bankieren dat zoveel eenvoudiger was, of moest zijn.

Tegenwoordig mag je de handen dichtknijpen als er een dag is dat je wel geld kunt opnemen van je eigen bankrekening. Als je veel mazzel hebt slaag je erin binnen een uur een rekening te betalen. Regelmatig duurt het zelfs dagen voordat je bij je eigen geld kan. Eerst riepen de banken nog dat de problemen binnen een uurtje,, twee uurtjes, een korte tijd of een halve dag zouden zijn opgelost. Men had alles onder controle. Hoe men iets onder controle kan hebben wat oncontroleerbaar schijnt te zijn volgens echte deskundigen is mij een raadsel, maar ach, zoals vaker het geval is geweest zullen de banken wel weten wat ze doen. Het prettige is wel dat je via de media altijd goed op de hoogte wordt gehouden van de stand van zaken. Soms verandert er echter zo snel iets in de situatie dat in één Journaal twee items zitten over problemen bij banken met het betalingsverkeer. In het ene bericht wordt gemeld dat de problemen zijn opgelost in het andere bericht wordt gemeld dat de problemen zijn toegenomen. De ene woordvoerder zegt dat het gaat om een fout in een eigen programma en een andere dat het gaat om een aanval van criminelen die het netwerk bestoken. Om problemen te voorkomen heb ik vanmorgen mijn geld bij de bank opgenomen en heb een kluisje gekocht. Ik betaal vanaf nu altijd weer cash in winkels. Moet ik mijn gasrekening of iets dergelijks betalen, stuur ik het geld in een enveloppe op. Gaat het om grote bedragen doe ik dat aangetekend. Ik kan slechts hopen dat de post alles onder controle heeft.

door: Johan Winkelhorst

 


« Terug naar het artikel
Advertenties
Advertenties
Delightnet Home Automation for free