Ik wist het (92)

6ed4M68fy

De NS blijkt niet slechts een bron tot ergernis te zijn. Het is nu zelfs een bron tot vermaak gebleken. Jaarlijks wordt onderzocht of de prestaties van de NS voldoen. Natuurlijk worden ook reizigers gevraagd wat zij vinden van de NS. Rijden de treinen op tijd, vallen er veel treinen uit, worden de reizigers goed geïnformeerd, hoe is het comfort in de treinen, rijden er voldoende treinen? Allemaal vragen die de reizigers krijgen voorgelegd. De mening van de klanten/reizigers wegen zwaar bij de beoordeling van de NS. Dat de mening van de reizigers behoorlijk zwaar meeweegt is de NS een doorn in het oog. De praktijk wijst namelijk uit dat de reizigers niet bijzonder positief zijn over de NS. Deze mening zorgt er voor dat het cijfer dat de NS wordt gegeven laag uitvalt. Dat kost de NS geld. Is de kwaliteit van de dienstverlening achter gebleven bij de gestelde eisen moet de NS een boete betalen.

De NS-directie is nu met een idee gekomen waarvoor een Nobelprijs niet zou misstaan. Wat is dit fameuze idee dan wel? Simpel, ze telt de mening van de reiziger niet of nauwelijks meer mee bij de uiteindelijke beoordeling. Het eindcijfer zal dan vanzelf veel hoger uitvallen. Men kan zich bij de vervoerder wel voor de kop slaan niet eerder op dat idee te zijn gekomen. Dat had miljoenen gescheeld. Wat heeft de reiziger in vredesnaam ook te maken met het openbaarvervoersbedrijf NS. Niets en nog eens niets, vindt men althans bij de NS. De NS is namelijk zelf wel heel tevreden en ingenomen met de geleverde prestaties. Dat verbaasd mij niet. De directeuren van banken, die ons in de problemen hebben gebracht, blijven ook volhouden dat zij het zo goed hebben gedaan en recht hebben op een gouden handdruk van tientallen miljoenen.
Gelukkig zij er, nu de NS zich compleet belachelijk heeft gemaakt, personen die het feestje van de toppers bij de NS verzieken. Hierbij denk ik aan meerdere kamerleden, maar vooral aan staatssecretaris Mansveld. Zij hebben gelukkig onmiddellijk aan de NS duidelijk gemaakt dat er niets verandert. Reizigers moeten centraal staan en blijven staan bij de beoordeling van het bedrijf, vinden zij.

Ik ben deze keer overigen blij dat de trein naar Utrecht een half uurtje vertraging had. Nu had ik mooi de tijd dit stukje te schrijven.

door: Johan Winkelhorst


« Terug naar het artikel
Advertenties
Advertenties
Delightnet Home Automation for free