Ik wist het (79)

door: Johan Winkelhorst

Al enkele jaren vraag ik mij af waar die tatoeagemanie vandaan komt. Lang geleden zag je slechts zeelieden of indianen met tatoeages. Bij zeelui beperkte deze tatoeage zich meestal tot een bescheiden anker en daaronder de naam van een geliefde op de bovenarm. Tegenwoordig is de bovenarm vrijwel de enige plaats waar geen tatoeage wordt aangebracht. Dit mogelijk uit een vorm van respect voor deze zeelui die de techniek van het tatoeëren naar Nederland brachten. De hedendaagse tatoeages zijn complete schilderijen die terug te vinden zijn op vrijwel iedere plaats waar een stukje huid zit. Armen, benen, ruggen, borsten, buiken, en naar ik heb horen vertellen, zelfs billen en geslachtsdelen worden voorzien van afbeeldingen en vaak ook teksten. Kinderen vragen tegenwoordig hun moeder of ze een stukje van papa mogen lezen voor het slapen gaan. ‘Hij heeft een nieuw boekje op zijn buik, met plaatjes.’

Er zijn enkele groepen die ons de weg wijzen. Daartoe behoren zeker ook sporters zoals voetballers, boksers, wielrenners en tegenwoordig zelfs bekende tennisspelers en laten we niet vergeten speelsters. Theo Jansen van Vitesse vind ik persoonlijk een prachtig voorbeeld van een met inkt volgespoten mens. Ik hoop dat hij nog voor zijn vertrek als speler ook zijn hoofd laat tatoeëren. Dat zou hem goed staan heb ik het vermoeden. Een fraaie tatoeage in de vorm van een voetbal. Het tatoeëren gebeurt tegenwoordig nog vooral in daarvoor gespecialiseerde winkels. Het kan mijn inziens niet lang meer duren voordat er ook doe-het-zelf-pakketten op de markt komen. Ik zie het al voor me: zoonlief of dochter gaat vroeg naar zijn of haar slaapkamer. ’s Morgens bij het ontbijt schrik je je het apenzuur. Aan tafel zit een volslagen onbekende met een rode slang die van het oog de mond in- en vervolgens uitkruipt en tussen de borsten verdwijnt. Bij een tweede blik constateer je dat het je dochter is. Het verbaast mij dat handige lui het tatoeëren nog niet hebben ontdekt als een fantastische vorm om producten aan de man te brengen. De mens is de meest spectaculaire reclamezuil. Wat zal de omzet van Mars of Coca-Cola stijgen met overal wandelende repen Mars en flesjes cola getatoeëerd op benen en armen, brosten en ruggen. Ik begon met de vraag waar die tatoeagemanie vandaan komt. Ik vermoed dat het een gezamenlijke actie is van de vereniging/organisatie/stichting van nudisten en naturisten. Op deze wijze willen zij het ledenaantal vergroten. Met een lijf vol schilderijen en verhalen voelen potentiële leden zich minder naakt en is het gevoel van gene bij het naakt recreëren waarschijnlijk minder groot.


« Terug naar het artikel
Advertenties
Advertenties
Delightnet Home Automation for free